SÆSONPLAN 2010

Posted: oktober 29, 2009 in Nyheder

  

Kilde Travoggalop.dk

Sæsonplanen for 2010 blev i dag fremlagt på et møde i København, hvor der deltog repræsentanter fra samtlige danske baner, bestyrelserne i DTC og Dansk Galop samt HFF.

Sæsonplanen for 2010 indeholder nogle markante ændringer i forhold til denne sæson. HFF har haft et klart ønske om, at en række strukturelle ændringer – der har sit udspring i HFF’s Handlingsplan for Hestevæddeløbssporten i 2010-2015 – var afspejlet i den nye sæsonplan.

På mødet forklarede HFF’s formand, Bent Knie-Andersen, at udlodningen til hestevæddeløbssporten fra tipsmidlerne er kraftigt faldende i øjeblikket som følge af et stort fald i Danske Spils overskud. Det betyder, at HFF i den kommende sæson har i alt 81 millioner til fordelingen i sporten. Til sammenligning har udlodningen i denne sæson været 83,6 millioner kroner, mens det tilbage i 2008 var 87,6 millioner kroner.

HFF har derfor den holdning, at der allerede i den kommende sæson skal sættes gang i strukturændringer, der skal munde ud i, at sporten optimeres med fokusbaner, hvor det er muligt at skabe nogle ekstra interessante væddeløbsdage med deraf øgede indtægtsmuligheder.

Den offentliggjorte sæsonplan er dermed udfærdiget med baggrund i de økonomiske rammer, som HFF har udstukket. Det betyder, at de baner, der i HFF’s Handlingsplan er udpeget som fokusbaner, allerede i den kommende sæson som udgangspunkt vil få tildelt flere løbsdage og et højere præmiebudget end i 2009. De øvrige baner bliver derimod blive beskåret både i antallet af løbsdage samt præmier.

Derudover skal sporten – som følge af den faldende udlodning fra tipsmidlerne – også spare en del på driften på såvel baner og i forbundene. Her vil reduceringen i driftstilskuddet være størst på de baner, der ikke er med i gruppen af fokusbaner.

Det samlede præmiebudget, der i denne sæson har været 45,4 millioner kroner, fastholdes med samme beløb i 2010.

Antallet af løbsdage på de enkelte baner i 2010 ser således ud: (2009-tallet i parentes)

Lunden: 47 løbsdage (45)
Århus: 35 løbsdage (32)
Billund: 20 løbsdage (25)
Odense: 24 løbsdage (25)
Skive: 24 løbsdage (27)
Aalborg: 32 løbsdage (34)
Nykøbing F: 20 løbsdage (23)
Bornholm: 24 løbsdage (28)
Klampenborg: 21 løbsdage (22)

Præmiebudgettet bane for bane i 2010 ser således ud: (2009-tallet i parentes)

Lunden: 13.050.000 kr. (11.937.824 kr.)
Århus: 6.185.156 kr. (5.436.200 kr.)
Billund: 2.255.500 kr. (3.501.700 kr.)
Odense: 3.994.687 kr. (3.530.400 kr.)
Skive: 2.920.000 kr. (3.565.100 kr.)
Aalborg: 5.061.397 kr. (4.492.400 kr.)
Nykøbing F: 1.489.500 kr. (1.997.000 kr.)
Bornholm: 1.070.000 kr. (1.471.760 kr.)
Klampenborg: 4.543.760 kr. (4.553.752 kr.)

Derudover ligger det fast, at der på samtlige landets baner skal afvikles et antal B-dage med reducerede præmier.

Kommentarer
  1. Ole Madsen siger:

    Som fast(næsten) inventar på Billund Travs drive-in afsnit hver løbsaften, er det med stor irritation, vrede og forbløffelse at se denne nedgørelse af “min” bane. Ikke nok med at man ser gamle nedslidte baner og anlæg blive opnormeret på Billund travs bekostning, uden at der er en eneste fornuftspræget begrundelse der for, men ved at nedprioritere Billund dræber man også i høj grad al travsport i hele det syd-
    og sønderjyske område. Dette er måske også meningen ? Jeg ved godt, at banen ikke er overfyldt specielt i årets første måneder, og jeg har ikke været på andre baner i flere år, da flere af disse virker direkte kedelige at besøge.Men at de største byer nødvendigvis har det største publikum, er direkte forkert, bl.a fordi her er udbuddet af andre tilbud også tilsvarende højere, og i den konkurrence har travet forlængst tabt med adskillige og uoprettelige længder.
    Det er ingen trøst at Skive trav er blevet lige så dårligt stillet. Det er helt hen i vejret, når banen med landets i særklasse bedste trænere, bedste hestemateriale og yngste hesteejere også er deklasseret i forhold til baner som Odense, Århus og Lunden.
    Den forhøjede præmiesum på Lunden, vil blot medføre at banen rykker fra at være en svensk C-bane, til at blive en svensk B-bane. Der vil blot blive endnu flere svenske startheste, og endnu flere danske hesteejere som vil følge H.U. Kristensen og stoppe inden for overskuelig tid.
    Odense, som kun har kørt via hjælp fra Billund, har nu tilsyneladende via en “rævekage” fra Otto Splid( et godt navn i denne tid) overhalet alle andre baner uden der er en eneste fornuftig grund dertil.
    Dette er begyndelsen til enden på travsport i Danmark. At der skal spares er i orden, det er jo kun Århus, der kan bruge penge de ikke har, men det havde for hele sporten været bedre og mere naturligt og fornuftigt, hvis alle baner havde vist samarbejdsånd og havde sagt fra over for denne fordeling og ødelæggelse af sporten, og så var gået med til at spare på samtlige baner , men nej – egoismen og snæversynet har sejret på kort sigt for de få, på lang sigt for ingen. Desværre.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s